Foreningen Norden Sydslesvig

9.

Iben Mondrup Iben Mondrup © Les Kaner

Iben Mondrup og Grønland

Iben Mondrup fortæller, hvordan hun blev forfatter og om sin opvækst i Grønland. Hun viser billeder fra sin barndom i Godhavn og kommer med betragtninger om samfundsforhold i Grønland og i forbindelse med Romanen "Tabita".

Iben Mondrup er født i København, men flyttede som treårig med sin familie til Grønland, hvor hun boede i blandt andet Godhavn (Qeqertarsuaq), indtil hun som attenårig rejste til Danmark for at gå på Kunstakademiet.

Iben Mondrup fortæller, hvordan hun blev forfatter, og om sin opvækst i Grønland. De to ting er tæt forbundne. Hun viser billeder fra sin barndom i Godhavn og kommer med betragtninger om samfundsforhold i Grønland, og i forbindelse Tabita også om familieforhold dengang og nu.

Mondrup debuterede i 2009 og slog igennem med romanen Godhavn, som fik DR Romanprisen i 2015. I den selvstændige fortsættelse Karensminde fra 2016 møder vi familien fra Grønland 20 år senere, da de fem familiemedlemmer er flyttet til Danmark. Romanen vandt Blixenprisen 2017 for årets skønlitterære udgivelse. Vi er brødre er den tredje og sidste roman om familien fra Godhavn, hvori historien om far Jens' barndom i efterkrigstidens Frederikshavn fortælles.

Entré: 7 €. Køb billet på forhånd.

Begrænset antal deltagere.

Lokaliten
Flensborg Bibliotek
Norderstr. 59 | 24939 Flensborg (Tyskland)